Wzmocnienia wyrażeń z użyciem „so” i „such”

Konstrukcje z „so” i „such” są używane w języku angielskim, aby wzmocnić znaczenie opisywanych cech, sytuacji lub przedmiotów. Pozwalają one podkreślić intensywność lub niezwykłość opisywanych rzeczy. Używając „so” i „such”, możemy dodać emocjonalny nacisk na to, co mówimy, sprawiając, że nasze wypowiedzi stają się bardziej wyraziste i pełniejsze. Te konstrukcje są niezwykle przydatne, gdy chcemy nadać naszym wypowiedziom dodatkowego wyrazu.

Różnica między „so” a „such”

Użycie „so”

  1. „So” + przymiotnik

    Konstrukcji „so” używamy, aby podkreślić intensywność cechy wyrażonej przymiotnikiem. Często jest stosowane w sytuacjach, gdzie chcemy wyrazić silne emocje lub wrażenia.

    Na przykład:

    • The movie was so interesting. (Film był taki interesujący).
    • She is so beautiful. (Ona jest taka piękna).
  2. „So” + przysłówek

    Możemy również użyć „so” przed przysłówkiem, aby wzmocnić opis tego, jak ktoś coś robi.

    Na przykład:

    • He drives so fast. (On jeździ tak szybko).
    • They worked so hard to finish the project. (Pracowali tak ciężko, aby zakończyć projekt).
  3. „So” + „much/many/little/few”

    Gdy chcemy wyrazić dużą ilość lub intensywność czegoś, możemy użyć „so” z takimi wyrazami jak „much”, „many”, „little”, „few”.

    Na przykład:

    • There is so much noise in the city. (W mieście jest tak dużo hałasu).
    • She has so many friends. (Ona ma tak wielu przyjaciół).
    • I have so little time to finish this. (Mam tak mało czasu, żeby to skończyć).
    • There are so few people at the party. (Na imprezie jest tak mało ludzi).

Użycie „such”

  1. „Such” + przymiotnik + rzeczownik

    Konstrukcji „such” używamy, aby podkreślić cechę rzeczownika, przed którym stoi przymiotnik. „Such” intensyfikuje opis zarówno rzeczy, jak i osób.

    Na przykład:

    • It was such a beautiful day. (To był tak piękny dzień).
    • She is such a talented musician. (Ona jest tak utalentowaną muzyczką).
  2. „Such” + rzeczownik

    Czasami „such” może być użyte samo przed rzeczownikiem, aby podkreślić jego niezwykłość.

    Na przykład:

    • He is such a genius! (On jest takim geniuszem!).
    • They are such good friends. (Oni są takimi dobrymi przyjaciółmi).
  3. „Such” + rzeczowniki niepoliczalne lub liczba mnoga

    W przypadku rzeczowników niepoliczalnych lub rzeczowników w liczbie mnogiej „such” również znajduje zastosowanie.

    Na przykład:

    • It was such delicious food! (To było tak pyszne jedzenie!).
    • They are such wonderful people. (Oni są tak wspaniałymi ludźmi).

Konstrukcje z „so” i „such” w zdaniach wynikowych

Często konstrukcje z „so” i „such” pojawiają się w zdaniach wynikowych, które wyrażają efekt lub konsekwencję opisanej intensywnej cechy. W takich zdaniach używamy „that”, aby pokazać skutek.

  1. „So” + przymiotnik/przysłówek + „that”

    Na przykład:

    • The test was so difficult that nobody passed. (Test był tak trudny, że nikt go nie zdał).
    • She ran so fast that she won the race. (Biegła tak szybko, że wygrała wyścig).
  2. „Such” + przymiotnik + rzeczownik + „that”

    Na przykład:

    • It was such a hot day that we stayed inside. (To był tak gorący dzień, że zostaliśmy w domu).
    • He is such a good teacher that all his students love him. (On jest tak dobrym nauczycielem, że wszyscy jego uczniowie go uwielbiają).

Typowe błędy przy używaniu „so” i „such”

  1. Błąd w użyciu „so” zamiast „such” z rzeczownikiem

    Pamiętaj, że „so” nie może być używane przed rzeczownikiem. Gdy chcemy podkreślić cechę rzeczownika, musimy użyć „such”.

    • Błędnie: It was so beautiful day.
    • Poprawnie: It was such a beautiful day.
  2. Używanie „such” bez przymiotnika

    W zdaniach, gdzie podkreślamy cechę osoby lub rzeczy, zawsze musi być przymiotnik przed rzeczownikiem, gdy używamy „such”.

    • Błędnie: He is such genius.
    • Poprawnie: He is such a genius.

Przykłady zdań z „so” i „such”:

  1. Z „so”:
    • The weather was so cold that we couldn’t go outside. (Pogoda była tak zimna, że nie mogliśmy wyjść na zewnątrz).
    • They spoke so quietly that I couldn’t hear them. (Mówili tak cicho, że nie mogłem/am ich usłyszeć).
    • She has so many clothes that her wardrobe is full. (Ona ma tyle ubrań, że jej szafa jest pełna).
  2. Z „such”:
    • He gave such an interesting speech that everyone was impressed. (On wygłosił tak interesującą mowę, że wszyscy byli pod wrażeniem).
    • It was such a surprise to see you here! (To była taka niespodzianka, że cię tu zobaczyłem/am!).
    • They are such kind people. (Oni są takimi miłymi ludźmi).

Konstrukcje z „so” i „such” to ważne narzędzia do wzmocnienia wypowiedzi w języku angielskim. Używamy ich, aby podkreślić intensywność cech, emocji lub wydarzeń, dzięki czemu nasze wypowiedzi stają się bardziej wyraziste i pełniejsze. „So” używamy z przymiotnikami, przysłówkami oraz wyrażeniami takimi jak „much”, „many”, „few”, „little”, podczas gdy „such” stosujemy przed rzeczownikami, często z przymiotnikiem. Zrozumienie różnicy między tymi dwiema konstrukcjami pozwala wzbogacić naszą mowę i lepiej wyrażać intensywność różnych zjawisk i sytuacji.

This site is registered on wpml.org as a development site.